gönderen creator » 05 Kas 2010 20:37
Render alma işinde önemli olan bilgisayarın performansıdır. Bu performansın da belli kriterleri vardır. Öncelikle her şartta masaüstü bilgisayarlar render için daha avantajlıdır. Bunun nedeni kasanın daha geniş olması ve estetik kaygılardan çok makinanın işlevine, performansına ağırlık verilmesidir. Aynı fiyata alacağınız bir masaüstü bilgisayar ile laptop arasında dağlar kadar fark olacaktır. Masaüstünün ezici performansı kendini açıkça ortaya koyacaktır.
Satın alınacak masaüstü bilgisayarın da toplama olması en iyisidir. En son çıkan donanımları almak daha kolay olur. Fiyat bakımından da daha uygundur. İşlemci olarak intel’i tavsiye ederim. Amd işlemciler çabuk ısınıyor. Ama soğutucu takmayı düşünüyorsanız Amd iyi performans verir.
Bu 3d programlarında render alırken önemli olan bilgisayar parçaları vardır. İşlemci bu parçaların en önde gelenidir. Ne kadar iyi bir işlemciye sahipseniz render süresi o kadar kısalır. Eğer yüksek kalitede render almak isterseniz, bilgisayar çok kasacaktır. Hatta bilgisayarınızın performansı yetmediği zaman bilgisayar kilitlenir ve 3ds max otomatik olarak kapanır. Bunun için işlemcinizin iyi bir işlemci olması gerekir. Bunun yanında en can alıcı parçalardan işlemci kadar, hatta işlemciden de önemli diğer parça bilgisayarın RAMidir. Ne kadar yüksek miktarda RAM olursa render o derece kolay alınır. Tabi fazla miktarda RAM kullanabilmek için Ana karttaki slot sayısının yeterli olması gerekir. Sadece bununla da kalmaz, aynı zamanda fazla RAM takabilmek için bilgisayarda kullanılacak olan işletim sisteminin de bu RAMleri algılıyor olması şart. Vista 8gb a kadar belleği tanıyor diye duydum, ama emin değilim. Bilgisayar mağazasına sorduğumda öyle demişlerdi. Xp de ise 3gb diye biliyorum. Yani önemli olan ikinci nokta bellek miktarı ve bu bellek miktarını kaldırabilecek bir işletim sistemidir. Bellek demişken dual çalışan bellekler daha avantajlıdır. Tabi ana kartın da dual uyumlu olması gerekir. Bu iş için 2 adet ya da 4 adet bellek yani çift sayı bellek (2–4–6–8 vs. Gibi) kullanmak lazımdır. Böyle bir durumda bir bellek veriyi alır. Diğerine aktarır. Diğeri de bunu boşaltır. Doldurma işlemi ilk belleğe yüklenir. İşlenmiş veriyi de boşaltmak görevi de ikinci belleğe verilir. İşte bu gibi sistemler dual olarak çalışır.
Bu sistemlerde örnek olarak iki adet 1gb bellek taktığınız durumda belleklerden 4gb performans alırsınız. Laptoplarda ise bu özellik yoktu. Ama son zamanlarda çıkmış mıdır bilemiyorum. Bu anlattığımı anlattığım şekilde bilgisayarcıya anlatarak sorun. Çoğu bilgisayarcı da bunu bilmez. İşi bilen bir bilgisayarcıya gidin. Bellek de dual olacak ana kart da o özellikte olacak.
Üçüncü önemli nokta ise ekran kartıdır. O da ne kadar iyi olursa o derece performans alırsınız. Geri kalan donanımın bir önemi yoktur.
Mesela mac bilgisayarlarda kendi işletim sistemlerini veriyorlar. Bu sistem ne kadar RAMe yani belleğe kadar destekliyor onu araştırmanız gerekir.
Sırf render almak için tasarlanmış cihazlar da mevcuttur. Kendi içinde farklı sistemler bunlar. Biz 8gb Ramden bahsediyoruz ama bu sistemlerde 160gb gibi ram miktarları mevcut, nerdeyse büyük bir hard disk boyutlarında. İşlemcileri de normal bilgisayarların 120 katı falan. Mesela “Silikon Graphics” diye bir cihaz mevcut. Türkiye’de de sayılı miktarda, çok az var. Bu sistemler bizim 10 saatte aldığımız bir renderı birkaç dakika gibi kısa bir sürede alıyor. Şimdi diyebilirsiniz ki bu abartı sistemlerin ne gereği var diye;
Onu da şu şekilde özetleyebilirim;
Bu cihazlar çok fazla miktarda render almak için üretilmişlerdir. Mesela bir filmin patlama animasyonunu canlandırmak için çok sayıda ardışık render gerekmektedir. Eski film şeritlerinde 1 saniye süre için 24 adet film karesinin geçmesi gerekmektedir. Canlandırılacak animasyonlarda da 1 saniyelik sahne için 24 adet render gerekir ki; en basit 15 saniyelik bir sahne için 15x24 yani 360 adet render almak gerekir. Her bir renderın en az 10 saat zaman aldığını düşünürsek 3600 saat eder. Bu da yaklaşık olarak 150 gün gibi bir zamana karşılık gelir. Film yapımcıları da bu kadar süreyi bekleyemez doğal olarak. Onun için bu tür animasyon sahnelerinde bu cihazlar kullanılır. Bir de bu cihazları öyle herhangi birine rastgele satmazlar. “Kimsin nesin hangi amaçla kullanacaksın” gibi bir mülakata dâhil ederler. Çünkü bu cihazlar askeri amaçlarla da kullanılıyor. Neyse bu konunun çok detaylarına inmeye gerek yok. Bilgi amaçlı olsun diye açıklama yapma gereği duydum.
Render alma işinde bir başka yöntem ise birden çok bilgisayarın birbirine bağlanması durumu. Daha kısa sürede render almak için bu yöntem de kullanılanlar arasında. Yirmi, otuz, hatta daha fazla bilgisayar birbirine bağlanarak kısa sürede render almak mümkün olabiliyor. İnternette bir sitede görmüştüm hangi site olduğunu tam olarak hatırlayamıyorum. Yirmi dört adet bilgisayarı birbirine bağlamışlardı. Bu yöntem de kullanılanlar arasında ama mimarlık, iç mimarlık için bu kadarına gerek var mı tartışılır. Bir yapının veya bir binanın animasyonu yapıldığı zaman gerçekten etkileyici oluyor. Render işini fazla abartanlardan “Pantural” lakaplı Tural Seferoğlu’nun videolarına bakabilirsiniz. Kendisi Azerbaycanlı olup hukuk fakültesi öğrencisidir. Aylarca süren aşamalardan sonra elde ettiği animasyonlar mükemmel…
Umarım faydalı bir makale olmuştur.
TÜRKÇEMİZİ KURALLARINA UYGUN BİÇİMDE KULLANALIM...